tisdag 31 januari 2012

Kafferast/bloggrast

Vi har precis fått lära oss att göra en flashanimation. En fågel som flyger, rart.
Och en fråga som lärarna givetvis slängde ut var: Vad ska ni använda detta till?
Bra fråga kan man tycka...

Efter några minuters funderande tänker jag spontant att i slöjden kanske det går att göra en broderiinstruktion i flash, måste testa innan jag vet om det är möjligt. Det som vore en fördel med just en animation är att stillbilder som broderiintruktioner visar inte nålens och trådens rörelse genom tyget och det känns ofta som att något steg saknas medan film tenderar att bli lite för mycket trådar som trasslar och fingrar som är i vägen.
Jag vet inte alls om detta är möjligt, men det borde vara det.

Kan eleverna använda flash relaterat till sitt arbete i slöjd? Möjligtvis om man har ett större arbetsområde (integrerat med svenskan?) där man går igenom instruktioner där eleverna får i uppgift att efter att de intruerande texterna är skrivna göra animationer som visar hur arbetet genomförs. Återigen: kanske inte är möjligt...?

Och sva? Det finns oerhört många övningar där bilder används för att träna språk, varför inte animation. Kan behöva utvecklas, men rent generellt tycker jag att ganska många av de uppgifter som handlar om att utgå från bilder för språkträning bör kunna på ett eller annat sätt överföras till animation...

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Gillar idén med animerade syinstruktiner. Tänker direkt på en app till telefonen! Eller animerad instruktionsfilm, för den delen. Skulle spara tråd och tålamod. Bara tanken att kombinera syslöjd och IKT är jättehäftig, personligen tycker jag det skulle lyfta ämnet. Skulle man arbeta ämnesöverskridande kanske andra elever kunde animera liknande instruktionsfilmer?

    SvaraRadera