onsdag 8 februari 2012

Genrepedagogik

För ett par veckor sen, när vi diskuterade film i undervisningen, uttalade jag mig lite i förbigående om genrepedagogik och blev ombedd av både lärare och andra studenter att utveckla resonemanget på bloggen.

Jag började genast fundera på boktips och ett upplägg med ett stort antal blogginlägg som tar upp alla aspekter. Men jag inser att jag måste sänka ribban för att få något gjort. Genrepedagogik är ett stort område som kräver ganska mycket fördjupning och som bör användas i alla ämnen. När eleverna arbetar med instruerande texter i svenskan är det bra om det finns ett samarbete med till exempel slöjden eller hemkunskapen där skriftliga instruktioner förekommer på ett naturligt sätt.

Det här är en video från Grimstaskolan som jag tycker sammanfattar arbetssättet ganska bra, eller i alla fall ger en uppfattning av grunderna.
UR har även ganska mycket information om vad det handlar om här.

Min ambition är att senare kunna utveckla lite och reflektera över hur IKT kan användas i ett genrepedagogiskt arbetsätt.

1 kommentar:

  1. Tack för tipsen om fördjupning inom området. jag gillar att delar med dig av både dina tankar och material du hittat.

    SvaraRadera